diumenge, 1 d’abril del 2012

DESCRIPCIÓ DEL TEMA DEL PROJECTE


ÀMBIT D'INTERVENCIÓ

L''àmbit d’intervenció escollit per a realitzar el Pràcticum II és l’Educació Escolar de 0 a 18 anys. El Pràcticum II el realitzo en el Departament d’Orientació de l’Institut d’Ensenyament Secundari “Tirant lo Blanc” de Gandia (Valencia).





CONTEXT D'INTERVENCIÓ DEL PROJECTE

         El context d'intervenció de les meves pràctiques és l’IES “Tirant lo Blanc” de Gandia. Es tracta d’un centre d’ensenyament secundari de titularitat pública, on s’imparteixen estudis de E.S.O., Batxillerat, Programes de Qualificació Professional Inicial (administratiu, fusta, electricitat, comerç), cicles formatius de Grau Mitjà i de Grau Superior, aquest centre acull alumnat de diversos centres adscrits de primària de Gandia i de pobles propers a Gandia, així com alumnat que cursa estudis de formació professional. Es tracta d’un centre amb una gran heterogeneïtat d’alumnat: ens trobem amb molts alumnes nouvinguts i per aquest motiu existeixen molts tipus de programes i mesures educatives.  

DISTRIBUCIÓ DE L'ALUMNAT DEL CENTRE

El centre IES "Tirant lo Blanc" de Gandia té actualment 439 alumnes d'E.S.O.  distribuits en 17 grups:

Disposa de 17 grups d'E.SO:

PRIMER ESO: 6 grups: 145 alumnes
SEGON ESO: 4 grups:132 alumnes 
TERCER ESO: 4 grups: 97 alumnes
QUART ESO: 3 grups: 65 alumnes

A més disposa de grups de Batxillerat de dos modalitats :
  •  Humanitats i Ciències Socials
  •  Ciències i Tecnologia 
De estudis de Formació Professional (FP):
  • Cicles Formatius de grau mitjà (8 cicles formatius)
  • Cicles Formatius de grau superior (7 cicles formatius)
De Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI):

S'oferten 5 programes en la modalitat d'aules de qualificació professional inicial.

DEPARTAMENT D'ORIENTACIÓ            
COMPOSICIÓ DEL DEPARTAMENT D'ORIENTACIÓ

       El Departament d'Orientació de l'IES "Tirant lo Blanc" és un recurs especialitzat que dona suport a les tasques del Centre i col·labora amb el conjunt del professorat recolzant la seva actuació en aquest camp. És per això que aquest òrgan té encomanat participar en la planificació i desenvolupament de les actuacions que es duen endavant en el centre per a facilitar l'atenció a la diversitat de l'alumnat, tant mitjançant el propi procés d'ensenyament-aprenentatge com mitjançant l'acció tutorial i l'orientació acadèmica i professional.


         El Departament d’Orientació del centre està format per dos orientadors educatius, un d’ell és el cap de departament, una professora de pedagogia terapèutica, professors d’àmbit, professors de FOL  (Formació i Orientació Laboral).

FUNCIONS DEL DEPARTAMENT D'ORIENTACIÓ


       El treball que realitza el Psicopedagog/a del Departament d’Orientació de l’Institut d’Ensenyament Secundari ve recollit en el Pla d’Activitats del Departament d’Orientació de l’IES que pren com a referència les funcions establertes per al Departament d’orientació en el  Decret 234/1997, de 2 de Setembre, pel qual s’aprova el Reglament Orgànic i Funcional dels Instituts de Secundària (Titol IV: Òrgans de Coordinació Docent. Capítol II. Arts. 84-87). A l’article  85 es mencionen les funcions del Departament d’Orientació.  Les funcions que realitza la meva tutora de pràctiques estan reflectides en el seu pla d’activitats anual i que aquest va ser presentat al començament del present curs, es tracta d’una planificació anual de les activitats que realitzarà al llarg del curs escolar 2011-2012. Aquest Pla està adaptat a les necessitats, circumstàncies i característiques, situacions del centre.

Els àmbits d’actuació del professorat  d’orientació educativa es poden agrupar en tres:

-          Suport al procés d’Ensenyament- aprenentatge i atenció a la diversitat.
-          Suport al Pla d’acció Tutorial i
-          Suport al Pla d’Orientació Educativa i Professional.  

OBJECTIUS DEL PROJECTE

         Durant el període del Pràcticum II em centraré en les diferents mesures d’atenció a la diversitat del centre a través dels diferents programes i recursos existents al centre.

        Es tracta principalment de realitzar un estudi i seguiment de diferents casos: dos casos d’alumnes que assisteixen a l’Aula de Suport Intensiu, estudi d’alumnat que està actualment en un programa de qualificació professional o programa de diversificació curricular o alumnat que previsiblement s’incorporarà el proper curs a aquestos programes, procediments a seguir en les diferents mesures d’atenció a la diversitat, així com si és possible, participar en l’orientació d'algun grup dels alumnes de quart d’ESO ( elaborar el document del consell orientador), a més de col·laborar en el pla de transició de primària a secundària (si per al proper curs arriben alumnes amb  dictamen d’escolarització, com fer el pla d’acollida a aquests alumnes,..).

       Amb aquestos objectius aprofundiré en el paper rellevant que té o ha de tenir el Departament d’Orientació en un centre de Secundària a través de l’estudi i anàlisi de les diferents mesures d’atenció a la diversitat . Respecte a la meva intervenció psicopedagògica al centre partirà d’un model col·laboratiu i constructivista des d’una perspectiva sistèmica, és a dir, l’abordatge de les demandes del centre es realitzaran des dels diferents àmbits d’intervenció ( centre, professorat, alumnat i famílies). Per tant, qualsevol intervenció psicopedagògica s’haurà de realitzar a través de les diverses coordinacions entre tots els agents implicats en l’educació de l’alumnat, ja sigui de l’entorn familiar, escolar, social o personal.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada